In elke schoolklas zitten wel kinderen met dyslexie. Maar wat is dyslexie nou precies? Iedereen weet vast dat dyslectische kinderen zoals alle andere kinderen zijn, alleen hebben ze meer moeite met lezen en schrijven dan hun klasgenootjes. Maar wat valt er nog meer onder dyslexie en wat zijn de kenmerken van dyslectische kinderen?
Dyslexie is een stoornis die wordt gekenmerkt door problemen in het automatiseren van de woordidentificatie, ofwel lezen, en schriftbeeldvorming, ofwel spellen. Dyslectische kinderen hebben dus meer moeite dan andere met lezen en schrijven. Deze stoornis is echter niet gerelateerd aan intelligentie. Zo kunnen kinderen die dyslectisch zijn wel heel slim zijn. Deze aandoening is echter wel een handicap die niet over gaat. Dyslexie is niet altijd makkelijk te herkennen, omdat het zowel zwak als heel sterk kan voorkomen. Als een kind dyslectisch is, maar in niet ernstige mate, dan wordt er al snel vanuit gegaan dat het kind simpelweg niet goed is in lezen en schrijven, zonder meteen aan dyslexie te denken.
Tegenwoordig wordt gelukkig al veel sneller aan dyslexie gedacht dan vroeger, zo zijn er verschillende testen om te kijken of een kind dyslectisch is. Wanneer dyslexie wordt vastgesteld, krijgt de leerling een dyslexieverklaring die recht geeft op verschillende faciliteiten, andere regels, in het onderwijs. Deze faciliteiten zijn deels wettelijk bepaald en deels kan de school hier vorm aan geven. Zo kunnen kinderen die dyslexie hebben bijvoorbeeld bij het centraal schriftelijk examen gebruik maken van de volgende faciliteiten:
- Verlenging van de examentijd (maximaal 30 minuten)
- Vergroting van de tekst van de opgaven
- Auditieve ondersteuning
- Recht op werken met regelkaarten
- ICT-ondersteuning
In sommige gevallen bestaat er ook de mogelijkheid om een vak of een kerndoel te laten vallen. Daarnaast zijn er ook richtlijnen vanuit de overheid over het beoordelen van het werk van leerlingen met dyslexie.
Kenmerken
Kinderen met dyslexie kunnen moeite hebben met:
- Het verschil horen tussen klanken als m en n
- Klanken in volgorde zetten (zoals 'drop' of 'dorp')
- De aandacht houden bij klankinformatie
- Het interpreteren van reeksen
- Het onthouden van vaste woordcombinaties, uitdrukkingen of gezegdes
- het onthouden van losse gegevens
Kinderen met dyslexie kunnen opvallen door:
- Slecht mondeling en schriftelijk taalgebruik
- Spreken en schrijven in korte zinnen
- Een zwak werkgeheugen
- Een moeilijk leesbaar handschrift
- Veel verbeteringen en doorhalingen in schriftelijk werk
- Een negatief zelfbeeld en faalangst
- Extreme spanning bij lees- en spreekbeurten, proefwerken en presteren onder tijdsdruk
- Trage verwerking van informatie
Boek 'Ontwikkelingsstoornis bij leerlingen' van Luuk van Langen